Borneo - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Diantha Schut - WaarBenJij.nu Borneo - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Diantha Schut - WaarBenJij.nu

Borneo

Blijf op de hoogte en volg Diantha

04 November 2017 | Maleisië, Kota Kinabalu

Hallo lieve lezers,
(bedankt voor alle leuke reacties op m'n vorige verhaal!)
Op 22 oktober heb ik het prachtige Nepal verlaten en vervolgde ik mijn reis naar Borneo, Maleisië!
Hier wachtte Alex mij op, die al een dag eerder was aangekomen en mij tijdens zijn vakantie kwam vergezellen! Ik vond het een enorme switch tussen deze twee landen en had ook zeker even tijd nodig om te acclimatiseren. Ik was erg snel gewend geraakt aan de leefstijl van Nepal en voelde me er eigenlijk wel een beetje thuis!
Eerste indruk Kota Kinabalu (stad in deelstaat Sabah, noorden van Maleisisch Borneo); westers en een beetje saai..? Het is schoon, de wegen zijn goed en de auto's groot en glimmend (waar is m'n stoffige, chaotische omgeving waar ik onbeperkt namasté mag zeggen?!). Bij de meeste supermarkten en shoppingmalls komt de kou van de airco je buiten tegemoet. En..ik wordt voor nop rondgereden in auto's waar je soms 'u' tegen zegt (Uber). Even wennen dus! Het klimaat is echt tropisch. Rond de 30 graden en vochtig. Hier zie ik ook een heleboel dezelfde winkeltjes op elkaar gepropt en heel veel wegrestaurants met van dat gezellige TL licht.. In de haven staan s'avonds langs de kade tig kraampjes met allerlei soorten vis (waarvan ik er veel nog nooit had gezien), vlees en gebakken zoetigheden, mmm.
In KK verblijven we in een mooi appartement met een tof uitzicht en beneden in het gebouw zelfs een zwembad! We zijn 4 dagen in KK gebleven. Vanuit KK hebben we nog een dagtour gedaan naar een park bij Mount Kinabalu en de poring hot springs, was helaas niet echt bijzonder omdat de bloemen nog lang niet in bloei stonden (zoals ik het had verwacht) en de hot springs geen natuurlijke bronnen bleken te zijn..
Op vrijdag de 27e namen we een vlucht naar Sandakan.
Het reizen hier gaat wat anders dan ik inmiddels gewend was. Je kan niet een dag van te voren besluiten naar een andere plaats te gaan en daar wel te bekijken hoe je een activiteit wil doen. Alles moet vooruit gepland worden. Bij Marudu Express Travel service hebben we 1,5u gezeten om een enorme planning te maken voor alles. Ze hebben ons ontzettend geholpen, met veel adviezen en gezelligheid! Zelfs verderop in onze reis, waar zij al niet meer verantwoordelijk voor onze reis waren, belde ze nog op om te checken hoe het ging. Super lief!
We hadden een ochtendvlucht naar Sandakan die maar 30min duurde, dus waren mooi vroeg aangekomen. Het oogt niet als een heel gezellige plek en heeft geen uitnodigende sfeer. Daarbij komt ook dat je door reclame en mensen constant wordt gewaarschuwd goed op je tassen en zakken te passen, niet echt een relaxt gevoel dus. We wouden hier een nachtje blijven plakken, omdat we toch tijd zat hadden en van alles wat wouden zien. Mocht iemand dit idee nog eens hebben, niet per se de moeite waard.
Vlak in de buurt van Sandakan ligt Sepilok. Dit is een jungle gebied waar zich een orang oetang rehabilitatie centrum, een zonnebeer opvangcentrum en het Rainforest Discovery Centre bevinden. Daar omheen zijn een aantal lodges/resorts gebouwd. Hier gingen we de volgende dag heen en verbleven we 1 nacht, wat heel mooi was! Helaas hebben we niet veel orang oetangs kunnen zien, ze hadden niet zo'n zin om te komen opdagen tijdens het voedingsmomentje haha! Het was wel een tof resort waar we zaten, met een zwembad!
De volgende dag werden we opgepikt door de tourorganisatie die ons mee nam wat dieper de jungle in, naar de Kinabatangang rivier! Hier hebben we eind van de dag en in de avond een tour op de boot gedaan op zoek naar wild life, heel tof maar best spannend! De volgende ochtend zouden we nog een boottocht doen, maar vanaf 04.00u ging er al een enorme onweersbui los, dus helaas ging dit niet door.
We werden door hun naar een bus stop gereden, waar we 4 uur verder zouden gaan met de bus naar Semporna. Daar kwamen we in de middag aan. Vanuit hier gingen we nog een uur met een speedboot en kwamen we uiteindelijk aan op Mabul Island!
Wauw! Nooit gedacht dat ik op zo'n plek zou belanden. Prachtig helder water, huisjes op houten palen boven het water gemaakt, palmbomen..wauw!
We hebben veel gesnorkeld en de meest mooi gekleurde vissen en reuzen schildpadden tussen het koraal zien zwemmen! Zo bijzonder!
Iets anders bijzonders van een ander kaliber, rondom deze eilanden leven de sea gypsies. Deze mensen hebben geen paspoort en behoren niet tot een land. Zij leven van de zee en ook letterlijk 24/7 in hun boot. Ze varen de hele dag langs en verkopen  vanuit hun boot vissen, krabben, kreeft etc. Heel gek om je te proberen in te leven in hun levenswijze. Dat zij geen papieren hebben betekend ook dat hun kinderen niet naar school kunnen. Ik heb mij laten vertellen (of gelezen?) de deze levenswijze een keuze is.
We zijn hier drie nachten gebleven. Op de laatste nacht kwam er een GIGANTISCHE onweersbui over, wat me toch wel even heel klein liet voelen op dat eilandje in een hutje op houten palen in de middle of nowhere/the oceaan.
Afgelopen donderdag gingen we op de boot weer terug naar Semporna, waar we in een klein busje zijn gestapt richting Tawau om daar ons vliegtuig terug naar Kota Kinabalu te halen (dat was nog even spannend aangezien ze pas vertrekken als het busje vol is..). Maar we hebben het gehaald! 50 minuten vliegen en we waren weer in de stad.
Vrijdag hebben we ons nog even te goed gedaan aan een heerlijke massage bij Jari Jari! En toen zat Borneo er alweer op..Alex is zaterdag weer terug gevlogen en mijn tas staat ingepakt voor de volgende bestemming morgen ochtend :).
Tot gauw!

Liefs Diantha

• 06 November 2017 - 12:12

Ben:

Leuk schat, wat je allemaal meemaak! Leuk om te lezen! Ik kijk uit naar je volgend verslag! Goeie reis en voorzichtig! XxxxBen

• 09 November 2017 - 10:13

Miralda :