Rustige tijden - Reisverslag uit Kabanga, Tanzania van Diantha Schut - WaarBenJij.nu Rustige tijden - Reisverslag uit Kabanga, Tanzania van Diantha Schut - WaarBenJij.nu

Rustige tijden

Blijf op de hoogte en volg Diantha

07 December 2013 | Tanzania, Kabanga

Na de enerverende drukke weken van het vorige verslag is het de afgelopen twee weken redelijk rustig geweest. Zaterdag 23 november hebben we tijdelijk afscheid genomen van Inez en haar familie, die gingen naar Kigoma en ook de Gombe Stream tegemoet! Dus toen moesten we het een week met ons drietjes redden! (en natuurlijk met onze trouwe viervoeter, die inmiddels aardig waaks en jaaggedrag begint te vertonen!) We hebben die week voornamelijk veel films gekeken en op een doet-geen-vlieg-kwaad-gestoorde-man (dorpsgek) ’s morgens in onze tuin na, niet veel spannende dingen meegemaakt (allemaal goed gekomen, nadat we onze strijdstokken hadden neergelegd omdat we wisten wie het was en Judith al een Sister aan het optrommelen was is hij langzaam weer door de bamboe vertrokken). We hebben ’s avonds nog een nieuw dier in onze tuin gezien, weten alleen dat het snel, redelijk groot en wit was (ik vermoed een aardvarken).
Op stage heb ik nog samen met Judith een overleden vrouw moeten inwikkelen in een doek en in haar kist getild en daarna meteen een jong meisje naar het mortuarium moeten tillen. Blijft bijzonder om te zien hoe gewoon ze hier met de dood omgaan.. Verder hebben Dominique en ik een geval meegemaakt waarbij een babytje van 4 weken oud ónder de rare wonden zat, op haar hoofd, hals, buik, lies, overal en ook nog een abces op haar elleboog. Waarna wij vonden dat er nog eens door een arts naar gekeken moest worden. Was nog aardig spannend om met het dossier van dat kindje de arts te vinden, die op dat moment een lastige bevalling stond te doen en tussendoor toch wel het dossier wou inkijken. Tijdens de meeting (algemeen overleg) hoorde we dat het babytje in de OK zorg zou krijgen voor haar wonden en abces (jippie! Gelukt!).
Zaterdag 30 november zijn we met ons drieën Kasulu ingedoken op zoek naar Sinterklaascadeautjes! Jawel..de Sint komt zelfs naar Kabanga! Na akkerland en dorp afgezocht te hebben, kregen we thuis bezoek van Remco de Belg! (In eerder verslag verteld? Net nieuw in Kasulu, werkt met lokale bevolking aan bijen-/honingproject). Gezellige avond met de eerste pepernoten (!!), vuurtje, maiskolven en een glaasje rode wijn :)! Zondag zou Inez weer thuis komen, en haar familie kwam gezellig nog een keertje mee haha! Inez haar vader was jarig dus hebben we in de ochtend in alle snelheid ballonnen opgeblazen en in de tuin gehangen en een lemoncake gebakken. Ze waren erg verrast en de cake was heeerlijk! :D Na een paar uurtjes ging Inez haar familie weer naar Kigoma en waren wij weer compleet! Eind van de dag moesten Do en ik nog naar de Nursing School voor ons project met de studenten, gaat de goede kant op :).
Maandag zijn Do en ik voor de verandering naar de male ward (mannenafdeling) gegaan en daar zijn we de hele week gebleven, daar zag ik nog eens andere casussen: steek- en vechtpartijen! (voor de afwisseling). Die maandag heb ik ’s avonds nog kaartjes gekregen nog bedoeld voor mijn verjaardag! Su-per leuk en lief!! :D Verder hebben we woensdag avond afgesproken met Remco in Kasulu, daar zijn we met z’n allen wat wezen eten bij een ‘restaurant’. Na een heel handen en voeten werk is het gelukt 5 lege borden en een aantal volle pannen eten te krijgen zodat we gewoon konden opscheppen i.p.v. iedereen een ander bord, en het werd nog leuk met kokshoed en al opgediend én het was lekker! Daarna zijn we met de taxi naar Remco z’n huis gegaan en hebben nog wat gedronken en namen toen de taxi weer naar huis (wel eens leuk voor de verandering ’s avonds op pad te zijn!). Donderdag wouden Do en ik een kijkje nemen bij de oogoperaties..maar er bleken geen patiënten..hoe is het mogelijk? Nou..het regent. En als het regent..dan komt geen Afrikaan. Of je nou bij de meeting moet zijn als werknemer, of je als patiënt een operatie hebt staan. En dat begrijpt ook iedereen hoor, :). Maar toen heeft de oogarts mij wel fijn kunnen uitleggen hoe ik een bundel kan afsluiten met mijn mobiel, waardoor ik nu een weekabonnement heb gescoord met internet en dus via een hotspot op mijn mobiel met mijn laptop op het internet kan! Hoezee! (vooral nu het netwerk bijna altijd plat ligt in Kasulu en we door examens niet terecht kunnen bij de teachers college).
En donderdagavond was het dan zover..pakjesavond!! Snel nog even op mijn hotspot-internet (:D) het sinterklaasspel opgezocht en kaartjes gemaakt met Do en na een heerlijke maaltijd thuis (chips-mayai, kool, chapatis, salade en fruit) gingen we om 20u los met gedichten! Voor de verbeelding: Ik had Inez haar lootje getrokken, Inez had Dominique, Dominique had Judith en Judith had mij. Inez kreeg bij haar gedicht een mooie oude wasteil..”hoe noem je zo’n ding?” Inez: “lampetschaal” juist. En Dominique, Judith en ik hebben een mooi Tanzaniaans doek gekregen :D (nog een jurk? Of toch een rok? Misschien een broek? Ik denk dat ik hem toch mee terug neem naar NL..) Daarna brak het Sinterklaasspel los en met veel lachen, gieren en brullen (van teleurstelling?) hebben we een heerlijk gezellige avond gehad met de nodige pepernoten en wijntjes :): geslaagd!
Nou is het verder echt druk in huis met typen van verslagen..want het begint nu echt een beetje op z’n eind te lopen..(over 5 weken vliegt Ronald!) en ben ik zelf druk bezig met het downloaden van kerstliedjes!! (om toch een beetje in de sfeer te komen) Maar dat lukt nog niet zo denderend..

Dat was het weer voor deze keer..hé heb ik dat niet eens kort gedaan? :D
Haha tot de volgende keer!

Liefs Diantha

  • 07 December 2013 - 17:51

    Moeder Gans :

    TOP TOP TOP!!!

    Wat geweldig om te lezen dat jullie zo genieten!
    Fantastisch werk en wat krijgen jullie veel klaar zeg!
    Nog een fijne periode in Kabanga in the middle of the rimboe! Neem alles in je op, de geuren, de kleuren, de vriendelijkheid en de warmte! Voor je het weet komt het gemis...
    Lieve meiden, ik hoop dat mijn pakje uit Pays Bas nog op tijd arriveert!
    Hou je haaks en we keep in touch!!!

    Dikke knuffel voor mijn 5 vriendinnetjes!!


  • 08 December 2013 - 15:24

    C T Van Bruggen:

    Wij hebben jou verslag gelezen erg mooie verslagen .
    wij hebben gisteravond de boom op getuigt samen met Anneke
    en Ronald .
    het was erg gezellig .Het weer is hier niks nat en kout Ik sluit het weer af
    en tot een volgende keer.

  • 08 December 2013 - 19:57

    Anneke Trip:

    Hoi Diantha,

    Het blijft indrukwekkend om je verhalen te lezen. Bij het lezen van al je verslagen realiseer je dat we het goed hebben in ons kikkerlandje. En toch blijven we maar klagen. Inmiddels zijn we hier aan het aftellen naar het moment dat Ronald naar je toe komt voor een mooie afsluiting van je stage. Heel veel goeds in de komende periode en heel veel xxxxxxxxx. We miss you too.

    Roelof en Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diantha

Actief sinds 08 Juli 2013
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 12075

Voorgaande reizen:

05 November 2017 - 26 November 2017

Indonesië

22 Oktober 2017 - 05 November 2017

Borneo

03 Oktober 2017 - 22 Oktober 2017

Nepal

01 Oktober 2016 - 01 November 2016

Australië

01 September 2013 - 05 Februari 2014

Tanzania

Landen bezocht: