Aftellen (3) - Reisverslag uit Kabanga, Tanzania van Diantha Schut - WaarBenJij.nu Aftellen (3) - Reisverslag uit Kabanga, Tanzania van Diantha Schut - WaarBenJij.nu

Aftellen (3)

Blijf op de hoogte en volg Diantha

04 Januari 2014 | Tanzania, Kabanga

Dinsdag 24 dec hadden we een afspraak met de oogverpleegkundige in het ziekenhuis voor een project, en daarna zijn Do en Inez begonnen met cakes maken! (Kerst voor de deur). ’s Avonds zijn we na het eten met de nonnen meegegaan naar de kerk (pikkedonker met 1 lichtje door de blubber in een jurk..) voor een kerstdienst, nou daar verstonden we natuurlijk niks van, maar het koor heeft leuk gezongen en alles was mooi aangekleed! Na die tijd gingen alle nonnen elkaar (en wij dus ook) een ‘Merry Christmas’ wensen met knuffels, heel leuk! Door naar het nonnenhuis voor lekkere hapjes, drankjes en gezelligheid!
Woensdag was het kerst hebben we in de late ochtend een kerstbrunch gedaan met onder anderen wentelteefjes (!) en overgevlogen Hollands beleg!! (Hagelslag en jammmmmm). Inez heeft ons het kerstverhaal verteld en daarna hebben we een kerstmutsfotoshoot gedaan in te tuin, in de zon, in een jurkje, lekker warm, gewoon om éven te teasen :).
We hebben koekjes gebakken en eind van de dag gingen we weer naar die collega waar we vorige week ook waren want die had ons uitgenodigd. Toen we daar al opgetut mét een cake mét kerstboomglazuur versieren aankwamen was er geen mama & baba te bekennen dusss zijn we maar weer terug gegaan (hadden nog een cake te versieren). Uurtje later stond die collega voor de deur dat hij plotseling iets te doen had, dus zijn we maar weer heen gegaan haha! Ze hadden een heel feestmaal bereid en ze hadden nog een gast, was weer heel gezellig! Daarna snel langs huis, cake en wijntje ophalen, en door naar de nonnen! Ook zij hadden een heel feestmaal klaar staan en hebben gezellig en lekker gegeten en geborreld :).
Donderdag hebben we zelf soep gemaakt! Stel tomaten van hun vel losweken, ui en knoflokie hup in de blender (bij de nonnen) en wat opgebakken groenten erdoor en lekker laten staan (jaaa ik leer hier wel wat). We hebben een ‘kerst’wandeling gedaan haha en daarna van onze eigen cake mogen genieten! Na de lunch, mét onze zelfgemaakte soep, hebben we alle kinderspeeltjes die hier lagen en die Dominique had meegenomen en opgestuurd had gekregen en de 100 koekjes die we al van te voren hadden gekocht verzameld en zijn we het ziekenhuis in gedoken! Alle kinderen op de kinderafdeling, en overige afdeling hebben we een koekje en een ballon of potlood of jojo gegeven als kerstgedachte! “Heri ya Christmas!”

Vrijdag gingen we weer aan de bak, afspraken in het ziekenhuis en op de Nursing School voor onze projecten. De tijd plaagt ons alsmaar meer en verslagen moeten nu afgerond worden!
Zaterdag hebben we Tiba met een stapel vis in de tuin achtergelaten en zijn we er snel vandoor geneakt naar Kigoma! Ons laatste weekend samen en in Kigoma (voor hun).
(Geen zorgen, de nonnen zouden voor Tiba zorgen hihi).
In Kigoma konden we gelukkig weer terecht bij ons favo hotel de Coast View en hadden we twee mooie kamers naast elkaar met een balkonnetje! Na een lekkere lunch (mocht iemand er heen gaan, de veg. sumosa’s en spring rolls zijn écht aan te raden!), zijn we Kigoma ingedoken. We zijn eerst langs een houthakkershutje op een heuvel gegaan waar we beeldjes hebben besteld, daarna boodschapjes en souvenirs gescoord ennnn….IJSJES!! Inez heeft de vorige keer met haar ouders 1 winkeltje ontdekt waar ze ijsjes verkopen, heeeeerlijk! :D ’s Avonds mochten we weer eens van een warme douche genieten en heb ik geskyped met Ronald :). Lekker eten en op bed!
Zondag zijn we .. jaja .. op 3 pikipiki’s (motors) naar het Jacobsenbeach gegaan! Ik vond het al een spannende onderneming, maar Judith en Dominique zaten met z’n 3en op een motor! (incl. chauffeur he haha). Bij aankomst betaal je entree en dan kun je een van de twee strandjes kiezen, waarbij wij een strandje helemaal voor ons alleen hadden! Mooie hutjes en palmbomen, het leek net klein paradijs. Helaas was het weer niet schitterend dus hebben ook met ons vieren onder een hutje geschuild, maar dat drukte niet de pret! Ananas en mango’s met een zakmes op een rots snijden en een aap die voorbij schiet, écht een natuur gevoel! Haha. We hadden de pikipiki’s ook besteld om ons weer op te halen rond 17u..maar dat konden we verwachten er was natuurlijk niemand. Na een uur zitten wachten (het strand is echt heel ver van het centrum..) was er een Zweedse man die ons had aangeboden met zijn auto terug te brengen naar het centrum, super lief! Toen was er echter ook al een Deense jongen die elkaar kenden en hij heeft ons toen met zijn jeep (en zijn pup Simba aaaawh) terug gebracht naar het hotel! Hij kende het hotel niet en was wel nieuwsgierig (omdat hij elk weekend in Kigoma is) en is blijven eten! Gezellig gekletst met ons allen en wij dachten nou, leuke gast voor oud&nieuw! Helaas was dat voor hem te ver haha, konden het proberen! Wouden een leuk feest geven bij ons thuis..maar hadden nog geen gasten..en dus nog steeds niet haha.
Maandag zouden we weer terug keren naar Kabanga, maar het was zulk mooi weer..we zijn gewoon nog een dag gebleven! Laatste keer met ons allen in Kigoma..kunnen we die zon niet laten schieten! Na het ontbijt hebben we onze mooie uit hout gesneden handgemaakte beeldjes opgehaald..wauw! :D Daarna door naar het zwembad bij het Lake Tanganyikahotel en de hele dag gebadderd en een kleurtje opgedaan (och wat hebben we het dan erg he? Ja I know). ’s Avonds nog geskyped met mama en nog maar een keer met Ronald omdat de verbinding zo goed was!