- Mzungu meets mzungu in Africa - (1) - Reisverslag uit Kasulu, Tanzania van Diantha Schut - WaarBenJij.nu - Mzungu meets mzungu in Africa - (1) - Reisverslag uit Kasulu, Tanzania van Diantha Schut - WaarBenJij.nu

- Mzungu meets mzungu in Africa - (1)

Blijf op de hoogte en volg Diantha

09 November 2013 | Tanzania, Kasulu

Op vrijdag 25 oktober, na het uploaden van het laatste verslag, zijn we in Kasulu nog even wezen ‘shoppen’ (jurkje, slippers en ‘Tanzania’ shirt gescoord!). Toen we terug naar huis wouden was het weer eens zover dat er een dronken man kwam irriteren..Om de beurt naar Do, Judith en mij vragen om geld en aan mijn arm trekken, ik wou hem bijna met onze watermeloen voor z’n kop slaan maar toen merkte Do op dat hij een verroeste schaar in z’n hand had dus ben ik maar even verderop gaan staan. Het was erg druk en hebben uiteindelijk maar een taxi naar huis genomen (bijna even verrotte auto, 2x zo duur, maar je vertrekt meteen). ’s Avonds hebben we een vuurtje aangestoken en geprobeerd maïskolven te roosteren boven het vuur! Erg leuk, maar geen succes.. ze waren nog niet ‘rijp’ denk ik.
Met de overgebleven maïskolf nog geprobeerd popcorn te maken, maar ook dit idee viel in duigen haha.
Zaterdag de hele dag lekker rustig aan gedaan en gehangen in de zon (dat bruine kleurtje moet onderhouden worden!) en eind van de dag kwam een Sister bij ons om mee te gaan naar Kabanga waar we échte Tanzaniaanse jurken hebben laten maken bij een naaister in een hutje! Hierna zijn we uitgenodigd wat te komen drinken bij de Sister (ze is laatst overgeplaatst naar een andere compound), waar we gezellig hebben gekletst met een biertje en daarna hun 68 varkens en biggetjes hebben gezien, super lief!! ’s Avonds weer lekker vuurtje aan en nog geprobeerd te bellen met mama maar de verbinding was slecht :(.
Vanaf die zondag zit er nu twee uur tijdsverschil tussen hier en NL. Overdag met school bezig geweest en eind van dag bij de voetbalwedstrijd gekeken! Haha op dat moment krijgen wij meer aandacht dan de wedstrijd.. ’s Avonds nog gebeld met mama en Ronald :D en nog gezellig een spelletje gespeeld.
Maandag, dinsdag, woensdag en donderdag stond ik nog op de kinderafdeling samen met Judith, waar het voornamelijk ’s morgens begint met ‘dusting’ (afstoffen) en ‘bedmaking’ (alle bedden opmaken mét een enveloppehoek..!), en waar ik me verder bezig hou met het maken van melk voor de ondervoede kindjes, wondzorg van chirurgische wonden, geïnfecteerde wonden en brandwonden. Heel leuk om te zien hoe verschillend de kindjes reageren op ons! De een rent huilend weg en de ander komt naar je toe en wil je aanraken haha. Verder hebben we een kijkje mogen nemen hoe de studenten hier samenleven in hun compound: een lange gang met allemaal kleine hokjes waar ze met hun tweeën slapen in een stapelbed waarbij de bovenste in de andere hokjes kunnen kijken! En een spullen..! Óveral schoenen en koffers en posters en knuffels en phooeeee. Opvallend dat op heel veel posters blanke mensen stonden. Ook waren op woensdag onze jurken klaar! Nouja die van mij en Inez..die van Dominique en Judith lieten nog even op zich wachten. Wat zijn ze mooi!! Die avond heb ik nog een heel kort moment gebeld met m’n Oma, tante Marijke en mama! :D
Op donderdag zijn we ’s middags naar de Nursing School geweest om eens een lesje in het skillslab mee te draaien (met de eerstejaars). Het ging over bedden opmaken en het duurde voor ons 2,5 uur..toen konden we niet meer en hadden we nog andere afspraken staan dus zijn we weg gegaan. Bijzonder hoe geconcentreerd en respectvol de studenten zo lang hun aandacht kunnen houden bij het opmaken van een bed en dat de docent nog met zoveel passie en enthousiasme na jaren zo’n les kan geven! Na een uur moesten we allemaal staan en..dansen!! Hahaha handen in de lucht en swingen maar! Wat hebben we gelachen..Idee van de docent: nieuwe energie! En nog zoiets moois, een applausje voor hunzelf: “1,2,3..hongera! (gefeliciteerd)” en dan 3x klappen..
Toen we weer terug liepen van de Nursing School zagen we daar…mzungu’s!!! Niet 1 of 2 of 3…maar wel 11!! Dus wij in de achtervolging het ziekenhuisterrein over. Bij de administratie vonden we ze, en zij ons ook want we werden meteen gefotografeerd en gefilmd! Dat is toch ook wat, ga je een andere mzungu filmen omdat die in een ziekenhuispakkie in Tanzania loopt hahaha, maarja wij deden ongeveer hetzelfde! Na blikken te hebben gewisseld en vriendelijk te hebben gezwaaid gingen we maar richting huis, maar ik hield het ziekenhuishek goed in de gaten. Na ik denk een half uur wachten zag ik ze in aantocht en zijn Inez en ik ‘on-op-vallend’ in de voortuin met Tiba gaan spelen en naar de mangoboom gaan kijken.. hahaha toen ze eenmaal op straat waren was het “oo hallo!” haha leuk moment. Gekletst in het Duits, nou dát is lastig van Swahili, Engels, Nederlands naar Duits! Ze bleken voor een week op bezoek bij de Duitse priester hier in Kabanga. We hebben ze ons huis laten zien en het was erg gezellig! Waren veelal mensen van rond de 50/60/70 en twee meiden en 1 jongen van 18, 24 en 25. Een half uur nadat ze weg waren, kwamen de drie jongeren terug met...jawel…..KÜCHEN!! Hebben nog even gezellig gekletst in de tuin en lekker küchen gegeten! Daarna hebben we ze de markt van Kabanga laten zien, natuurlijk big happening voor de lokale bevolking..7 mzungu’s op een rij! We werden dus ook al snel omsingeld door groepen kinderen. Daarna weer wezen eten bij de nonnen en ’s avonds van het laatste stukje küchen bij de koffie kunnen genieten :).