Habari wote!! (deel 1) - Reisverslag uit Kasulu, Tanzania van Diantha Schut - WaarBenJij.nu Habari wote!! (deel 1) - Reisverslag uit Kasulu, Tanzania van Diantha Schut - WaarBenJij.nu

Habari wote!! (deel 1)

Blijf op de hoogte en volg Diantha

07 September 2013 | Tanzania, Kasulu

Habari wote!!

Hallo lieve mensen! Hoe gaat het daar in Nederland? Met mij gaat het goed!! Het was een hele reis om in Kabanga te komen, maar we zijn veilig aangekomen  en zitten er nu inmiddels alweer 4 dagen! Vandaag is Judith haar verjaardag, dat hebben we vanmorgen al even gevierd met ballonnen, toeters en gezang :D, vanmiddag gaan we naar Kasulu om even mailtjes te sturen en dit verslag te kunnen uploaden en dan wat boodschapjes doen om vanavond voor het eerst zelf te koken en gezellig met een wijntje bij het vuur een klein feestje te vieren! Dan nu hoe de afgelopen dagen zijn gegaan..

Een lange lange reis met zoveel ‘wauw’ momenten. De vlucht naar Istanbul verliep rustig, kregen best ok maaltijd aan boord en we konden films kijken & spelletjes spelen. In Istanbul gingen we op het vliegveld uitstappen en met een bus naar de hal zeg maar, hier twee uurtjes gewacht en toen op de vlucht naar Dar es Salaam. Bijna 8 uur durende vlucht, weer wel lekker eten, films kijken, spelletjes spelen en geprobeerd te slapen. Maar natuurlijk net als ik bijna in slaap viel werd er omgeroepen ‘fastenyourseatbelts’ .. turbelentie :’(. Naja dat hebben we overleefd haha.
Toen kwamen we om half 3 aan op Dar es Salaam..chaos. Afijn, wij naar de immigratiedienst om onze permits (werkvergunningen) op te halen..werden van het kastje naar de muur gestuurd, hebben 1,5 uur gepraat als brugman, geslijmd met onze lieve koppies en hollandse snoepjes, maar niks geen permit voor ons. Konden opnieuw dokken voor een toeristen visum, 50 dollar. Gelukkig stond onze bagage er nog dus afscheid genomen van Lisanne en Milou en door naar onze 3e vlucht. Bijzonder vliegveld, heel oud met allemaal houten servicebalies e.d., bagage ingecheckt en gewacht op het volgende vliegtuig. Om kwart voor 7 vlogen we dan met een kleiner vliegtuig (de enige daar die niet met van die propellers was!) naar Mwuanza.
2 uurtjes later waren we na een rustige vlucht met prachtig uitzicht over o.a. Victoriameer in Mwuanza. Wauw, wat een natuur!

In Mwuanza zouden we opgehaald worden door Hoja (man van Marga, NL vrouw waarmee we contact hadden gelegd). Hoja had een taxichauffeur voor ons geregeld (we noemen hem Jacob), want hij was ergens anders, Jacob sprak Engels en heeft ons de hele ochtend begeleid zo fijn! Meteen geld gepind, simkaarten gekocht, ontbeten en toen naar Marga toe. Marga is een vrouw van halverwege 60 die een tehuis voor straatkinderen heeft geopend. Ze is vorig jaar getrouwd met een Afrikaanse man die heel wat jonger is, en samen runnen ze de boel. Ze heeft 54 kinderen daar zitten die zelfs allemaal naar school gaan! Het was een prachtig huis en ze had een gastpension waar wij mochten blijven slapen! We hebben toen even heerlijk kunnen aarden met iemand die Nederlands spreekt en de Afrikaanse gewoonten zo wat kan uitleggen. Na 32 uur wakker te zijn geweest (!) een uurtje slaap gehad en zijn we naar het tehuis gelopen (is ernaast) en weer wauw! Wat groot en mooi en die kinderen stonden om ons heen, allemaal handje geven echt geweldig. Ze hebben voor ons gedanst (traditioneel met stokken) en gezongen en stelden daarna allemaal vragen, super leuk. Daarna zijn we lekker uit eten geweest bij een restaurant, heeerlijke vis gegeten met de hand met patatjes! Happy us haha! Toen een koude douche en lekker slaaaaapen..

Woensdagochtend 4 uur op, half 5 taxi, half 6 bus. We moesten met de bus op een veerboot over een klein stukje Victoriameer, terwijl de zon opkwam, prachtig! Het was een bumpyride, ze rijden hard (en links! Hihi), grote kuilen, overal inhalen, veel stof, en als de bus dan stopte stonden de mensen naast je raam spullen te verkopen. Oja! En toen..werden we door de politie aangehouden.
Iedereen bus uit, tas open maken.. en backpack . Ze waren op zoek naar iemand en/of iets.. Er was gelukkig een meisje die goed Engels sprak en dus voor ons een beetje kon tolken. De politie was best aardig gelukkig. Na zo’n 3 kwartier spullen weer in de bus en gingen we weer.
Na 10 uur in de bus.. eindelijk om half 4 in Kasulu. Daar gewacht op iemand van het ziekenhuis die ons kwam halen. Met de witte jeep 10 minuten en we waren in Kabanga!

Hier werden we ontvangen door Leonie! Een keigave, leuke, spontane Brabantse meid! Ze is fysiotherapeute, net afgelopen weekend 30 geworden en is hier al zo’n 4 maanden aan het werk. Zij legt ons hier zo’n beetje álles uit. Kunnen het erg goed vinden met z’n allen, jammer dat ze over twee weken weer terug naar Nederland moet! 
De nonnen stonden onze bedden nog op te maken, hadden het huis opgeruimd, super lief. Toen hebben we eventjes gezeten en zijn we met Leonie naar de markt hier in Kabanga gelopen. Hier hebben we avocado gekocht en beetje rondgekeken. Om 19:30 gingen we eten bij de nonnen, heeeeerlijk!! Ugali (kruising rijst en couscous), bonen in saus, pork in saus, soort spinazie, spaghetti, gebakken pork en een soort visjes (sardientjes?). Daarna watermeloen en bananen =)
Weer terug in Holland House geleerd guacamole te maken! Goed gelukt, jammieee!

• 07 September 2013 - 13:49

Paulien :

hey topper!
    al zoveel meegemaakt, en je bent er nog maar net!
    Geniet ervan met elkaar en wees voorzichtig!
    Denk aan je en hopelijk komen er nog een heleboel verhalen!
    Dikke kus

• 07 September 2013 - 16:37

Je Moeder:

Hi Schatje zo fijn van je te horen. Uit je verhaal maak ik op dat je het geweldig naar je zin hebt. Ben ik zo blij om, dat maakt mij gerust.
    Ik ga nu naar je vervolg in reisverslag 2. tot zo XXXXXXX HVJ

• 10 September 2013 - 10:31

Janet :

Hé Diantha, ik had natuurlijk al begrepen dat je goed was aangekomen. Gelukkig, wat een onderneming alleen de reis al.Iik ben er maar even voor gaan zitten om je verslag(gen) te gaan lezen. Ja inloggen op FB was voor mij lang geleden (na de gruniger speulen niet meer), maar jou volgen is voor mij wel een reden om toch maar weer op FB te kijken. ik ga snel door na jou tweede verslag. liefs