Andere wereld (deel 1) - Reisverslag uit Kasulu, Tanzania van Diantha Schut - WaarBenJij.nu Andere wereld (deel 1) - Reisverslag uit Kasulu, Tanzania van Diantha Schut - WaarBenJij.nu

Andere wereld (deel 1)

Blijf op de hoogte en volg Diantha

12 Oktober 2013 | Tanzania, Kasulu

Al bijna zes weken van huis, het klinkt best kort maar voelt al heel lang! Hier maar weer een verslag(je) van de afgelopen twee weken :).

Na een lekker relaxt en creatief knutselweekend (grote kalender aan de muur gemaakt!) begonnen Judith en ik maandag de 30e september weer op een nieuwe afdeling, RCH. Het is een soort van consultatiebureau idee..zwangere vrouwen en kinderen tot 5 jaar komen om gewogen, getemperatuurd en soms gevaccineerd te worden.
We werden hartelijk ontvangen en kregen van een public health verpleegkundige meteen een rondleg en uitleg over van alles! We mochten overal meekijken en konden helpen baby’tjes te wegen en temperaturen. Toen ze doorkregen dat we daar wel plezier in hadden en kundig in waren, stonden we al snel met ons tweetjes de boel te draaien haha. De dag afgesloten met wat ik dacht een lekker filmpje op bed, ‘To Rome with Love’ (niet doen! Niks aan!).
Dinsdag hadden we het voor elkaar dat we mee mochten op outreach!! Dan ga je met een jeep de bushbush in om in een dorpje ver weg hetzelfde werk eigenlijk te doen. Dus om 8u stonden wij klaar en paraat om die jeep in te springen.. en om 9:30 vertrokken we dan toch eindelijk :). Op naar Mikunga! (Als ik het juist typ..) Het was een mooie reis heen, wat een natuur! En met de regen van de laatste tijd wordt het alsmaar groener en mooier! Eenmaal ter plekke kon je bijna over de koppen lopen, wat een drukte! Aan een tafel konden de vrouwen zich eerst registreren (mannen zie je hier en in het ziekenhuis er niet/nauwelijks bij..), daarna konden ze hun baby in een zak aan de haak slaan die aan een touw over de tak van een boom liep, zo werd er gewogen ;), prachtig!. En daarna konden ze door voor de vaccinatieronde! Er werden drupjes Polio en rotarix gedaan en BCG, DTP, PVC en mazelen gevaccineerd. Daarna konden we meekijken hoe er werd gepalpeerd bij de buik van een zwangere vrouw en naar het hartje van de baby luisteren. Tegen 15u gingen we weer op de terugreis en rond 16:15 waren we vermoeid maar voldaan weer thuis in Holland House :). Wat een gave ervaring! (zie hopelijk foto’s).
De rest van de dagen waren we weer in het ziekenhuis op RCH en konden we hetzelfde als maandag doen. Ik ben nog een dag dapper in m’n eentje naar Kasulu gegaan om te kunnen skypen met Ronald, ging gelukkig zonder problemen. Daarna heb ik thuis in Holland House onze eerste slang gespot! Grasgroen, dun en 1/1,5 m lang! Iiiieeeeeh. Helaas geen foto van kunnen nemen!

Van het weekend zijn we gezellig met ons vieren Kasulu ingedoken om te shoppen en hebben we allemaal mooie kleden gescoord!! Hier willen we échte Afrikaanse jurken van laten maken :).
Toen de markt op, op zoek naar fruit e.d. werden we niet met rust gelaten door een hele irritante mannelijke zwerver. Hij was gefocust op Judith en Inez, omdat die een tas bij zich hadden en liep continu achter/tegen ons aan! Na meerdere maal ‘hapana’ (nee), ‘go away’ en ‘get lost’ te hebben geroepen/geschreeuwd én andere mannen erop af gestuurd te hebben en hem nog net geen knal te hebben verkocht kwamen we gelukkig onze Held van de Dag tegen, de oogarts uit het ziekenhuis, hij heeft een hartig woordje met hem gesproken en we hebben hem niet weer gezien, asante sana! Na de nodige boodschapjes zijn we nog het internetcafé ingedoken. Terug was het zo druk bij de dalladalla standplaats dat we een taxi hebben gedeeld met twee mannen die we kende van het ziekenhuis. Betaal je het dubbele, maar ben je wel direct thuis.
Zondagochtend dacht ik een mooie ochtendwandeling te maken met Dominique en bovenaan de ‘berg’ van het uitzicht te genieten, maar bijna bij de top stonden er twee jongens wel erg verdacht te doen (+ een hakmes, maar die heeft bijna iedereen hier) en besloten we maar meteen weer bergafwaarts te gaan.. met een gangetje..! De rest van de dag lekker gehangen en genoten van het heerlijke weer en ’s avonds nog gebeld met Ronald die net het zware 4Musketier weekend erop had zitten (trots op je!!) en met mama! Helaas is de verbinding niet denderend met de andere kant van de wereld..