Black mamba, fathers & jungle birthday! (2) - Reisverslag uit Kasulu, Tanzania van Diantha Schut - WaarBenJij.nu Black mamba, fathers & jungle birthday! (2) - Reisverslag uit Kasulu, Tanzania van Diantha Schut - WaarBenJij.nu

Black mamba, fathers & jungle birthday! (2)

Blijf op de hoogte en volg Diantha

23 November 2013 | Tanzania, Kasulu

Zaterdag is de logeerkamer verder gedust, geboend, gesopt en gedweild en is het een heel leuk kamertje geworden :) (alleen het matras ontbrak nog..). ’s Middags zijn we weer eens met ons vieren naar Kasulu gegaan en heb ik drie mooie stoffen gescoord! Terug in Kabanga meteen naar de naaister en een jurkje en een broek besteld. Zondag zijn Do en ik nog op de Nursing school geweest voor ons project en hebben we onze backpack gepakt voor de Gombe Stream in Kigoma. Na het avondeten konden we gelukkig een nieuw matras meenemen van de Sisters :).
Maandag stonden we om half 5 op want om half 6 werden we door de dalladalla van huis opgepikt. Na ongeveer 2,5 uur waren we op het dalladalla stationnetje en hebben we Inez uitgezwaaid die haar ouders en zus ging ophalen van het vliegveld! Wij hebben de taxi naar het centrum genomen en hebben eerst een beetje geshopt, dollars gewisseld en toen hebben we ons nieuwe favoriete vervoersmiddel ontdekt: de bachachi (als je het zo goed schrijft). Deze TukTuk heeft ons naar Kibirizi gebracht, het haventje waar de boot naar de Gombe Stream gaat, waar we even hebben geïnformeerd naar de tijden en kosten van de public boot. Daarna heeft dit leuke wagentje ons naar het Coast View hotel gebracht. Helaas bleken hier geen kamers meer over te zijn :(. Wél hadden ze een service erbij om vanaf daar de zaken voor de Gombe Stream te regelen, dit hebben we dus gedaan en met gelukt konden we nog twee kamers voor twee nachten regelen! Daarna zijn we op zoek naar een ander hotel gegaan en beland in de Aqua Lodge. Dit was lekker aan het water! Dus meteen bikini aan en zwemmen maar. Daarna zijn we alsnog naar de Coast View gelopen om te gaan avondeten. Helaas duurde het erg lang (maar het was wel erg lekker!) en moesten we in het donker terug lopen, maar dat was geen probleem. We hebben nog een paar Belgische studenten ontmoet die voor 3-5 maanden in de Aqua Lodge verblijven..maar het was schrikwekkend waar zijn moesten leven. Dan hebben we het in Kabanga écht luxe!
Dinsdag had ik het leuke idee om vroeg op te staan om aan het strand de zonsopkomst te kijken, maar helaas was 1. Het hek naar het strand op slot 2. Kwam de zon aan de verkeerde kant op 3. Was het aan het miezeren hmmm. Nog maar even gehangen en toen zijn we wederom in het Coast view hotel gaan ontbijten, daarna naar het centrum gelopen om water, wijn en eten te kopen en terug in het hotel hebben we de backpacks gepakt en stond onze bachachi klaar om ons naar de boot te brengen! Bij de boot werden we overspoeld door mensen die wat van ons wouden, maar we hebben ons kunnen inschrijven op de public boot en nog wat bananen en komkommer kunnen kopen. Daarna moesten we er toch echt aan geloven en met de backpack op de rug moesten we over de zijkant van de boot naar de voorkant lopen waarbij links het water en rechts de vracht was. De zitplekken voor de mensen zijn gewoon de planken aan de zijkant van de boot en de boot werd volgeladen met handelsproducten als meel, zout, bonen, vis en weet ik wat. Als de zijkanten vol zaten konden mensen nog op de meelzakken zitten. Het voelde echt even alsof je in de geschiedenis zat! Toen kwam er een man in pak de boot op en naar ons toe..immigratiedienst, of we onze paspoorten wel even zouden willen laten zien. Gelukkig geen problemen en konden we nog even navragen of de boot wel veilig was en niet te vol bepakt haha. En na een uur gingen we dan eindelijk! Phoe wat vonden wij het even eng maar daarna was het leuk en mooi! Het uitzicht van de bergen en het heeerlijk blauwe water en de bijzondere kleine havendorpjes met 5 stro/poephuisjes waar we soms stopten. En hoe dichter bij het park..zagen we bavianen over het strand lopen! Na ongeveer 2,5 uur werden we van de voorkant van de boot geroepen en moesten we maar zien hoe we met onze bepakkingen en onszelf de andere kant van de boot gingen halen..gelukkig waren er behulpzame mannen! Toen de boot vlak langs het strand stopte werden onze tassen over gegeven en moesten we eraf springen! Haha en daar waren we dan: de Gombe Stream! Het leek wel paradijs!! Witte stranden, SUPER helder blauw water en een hele jungle. We werden ontvangen door onze gids, regelden meteen het geldwerk (kregen korting met onze werkpermits jippie!) en toen de kamers waren verdeeld was het weer: bikini aan en zwemmen!! Tegen het avondeten kwamen we achter de ontdekking dat ik ben opgelicht met mijn wijnaankoop, hij heeft een andere fles in de tas gedaan :(. ’s Avonds heerlijk gegeten en lekker op tijd gaan slapen.
Woensdag was het Happy Birthday to me!! 22e verjaardag! Een hele rare, bijzondere verjaardag waarbij ik erg kon genieten van al het moois (!!).. maar ook erg mijn lieve mama, ronald, familie en vriendinnen miste..! Na een uitzonderlijk mooi gezongen verjaardagsliedje van Judith en Do kreeg ik een kaartje en cadeautje! Ik had er echt niet op gerekend en was erg ontroerd! Bij het ontbijt heb ik nog kaarsjes kunnen blazen en kreeg ik nog een zang rondje van het personeel! Hahaha, en de dag begon goed want er liep er baviaan langs het raam richting de keuken, eerste aap gespot!
Iets na 8u stonden we buiten klaar voor het hiken. Alleen water, camera en een poncho mochten mee. En daar gingen we dan, eerst langs de verblijven van de chimpansee onderzoekers, over het strand en toen de bossen in. En toen begon het echte hiken..mensen, net als ik dacht dat het niet steiler kon, werd het natuurlijk nog steiler! Als eerst kwamen we rode apen tegen. Verder wat klein ongedierte. De chimpansees bleken al wat verder in het bos te zitten dus moesten we opschieten. Via walkietalkie had onze gids telkens contact met een mannetje van de onderzoeksgroep die al diep in het bos zat, om ons de coördinaten aan te geven. Toen moesten we van het pad af.. dwars door de struiken, lianen over de grond over water kris kras wat een survival en opeens…allemaal apengeluiden om ons heen! Daar waren de chimpansees :). Super gaaf! En ze kwamen dichtbij! Slingerde over ons heen, wouden ons even passeren en ik werd bij het omhoog klimmen bijna bij m’n enkels gegrepen! Telkens als ze weer weg trokken gingen wij er achteraan en moeten we ze weer opnieuw vinden. Uiteindelijk kwamen we ook de onderzoeksgroep tegen en een onderzoekster uit Amerika vertelde dat ze in de twee weken dat zij er nu is nog niet zo’n grote groep had gezien! Het waren er meer dan 20! Lucky day :D. Na zo’n 4,5 uur waren we weer beneden. Even bijkomen en lekker languit op het strand :). ’s Avonds weer lekker gegeten en heb ik nog mijn verkeerde Altar wijn voor een fles Dompo wijn kunnen ruilen! :D Toen nog op de steiger geprobeerd met mijn ‘verjaardagsgroep’ in Niehove te skypen! Haha helaas was de verbinding echt slecht. Nog een wijntje op onze kamer en toen maar weer de backpack ingepakt!